Senja opettaa sinulle ruotsia -kirja on aivan loppusuoralla. Mutta hoppu meinasi tulla, kun mieleinen kansi ei tahtonut syntyä. Järjestimme netissä suunnittelukilpailun ja saimme viikossa 102 ehdotusta.
Kilpailu järjestettiin 99Designs-palvelussa, joka on yksi suurimmista netin design-kilpailujjen järjestäjistä. Avasimme kisan viikko sitten. Koska olemme tehneet kirjan yhteistyönä, ajattelimme että joukkoäly ja Crowdsourcing eli hajautettu työ voisi toimia myös kannen tekemisessä.
Helppoa ja vaikeata. Sekä tekijän että työn teettäjän näkökulmasta. Saitilla voi esitellä taitojaan ja tehdä ehdotuksia aivan kuka tahansa. Osaava ja osaamaton. Hyvä ja huono. Paras idea ja suunnitelma saattaa löytyä maailman toiselta puolelta. Se on haaste suunnittelijoille, mutta myös työtä teettävälle. Suunnittelija pallottelee ideoitaan maailmanlaajuisella pelikentällä. Tilaajan haaste taas on yrittää saada suunnittelijat ymmärtämään, mikä on tavoitteena.
Palautetta, kannustusta ja ohjausta joutuu antamaan moneen otteeseen, joka päivä. Usea ehdotus oli jotain ihan muuta, kuin itsellä oli ajatuksena tai briiffissä ohjeistettiin.
Muotokielen erilaisuus ympäri maailman on ilmeistä, kun on nähnyt muutaman ehdotuksen. Myös kielitaito oli suuri haaste. Tekijät ovat kiinalaisia, puolalaisia, brasilalaisia, jotka eivät välttämättä osaa työkieltä englantia.
Mutta harjoitus kannatti. Kilpailu keräsi pienellä vaivalla ja sukkelasti valtavan määrän ideoita, joista saimme yhteisömme mielipiteen äänestyksen kautta nopeasti.
Äänestyksessä voittaja erottui selvästi. Kaikkien muiden ehdotusten osalta hajonta oli suurta. Jotkut tykkäsivät, toiset eivät. Voittajaehdokkaan tykkäyspyramidi seisoi siististi ja kauniisti kärjellään.
Meidän tapauksessamme pohjoismaisen yksinkertaisuuden löytäminen oli haastavinta. Ilmankos voittava suunnittelija oli pesunkestävä TVÄTTÄKTA washproof suomalainen. Jukka Turunen Kuopiosta. Onneksi olkoon!
Mutta se on ainakin varmaa, että emme olisi ikinä löytäneet Jukkaa ilman 99Designs-palvelua. Emme myöskään olisi yhtä helposti saaneet ideoita kokoon ja äänestystä pystyyn.
Nyt Jukka vielä hieman viilaa lopputulosta. Tarkoituksena on pienentää taustalla olevaa avainsanapilveä ja hieman suurentaa kirjan nimeä. Kaikki kanteen tulevat avainsanat muuten ovat sivuillamme eniten esiintyneitä sanoja!
Parviäly ja crowdsourcing todella toimivat, ainakin tässä meidän tapauksessamme!
Toinen harjoituksemme eli joukkorahoitus, crowdfunding on meneillään vielä kolme viikkoa Kickstarterissa. Entä miten sen käy? Käy nyt tilaamassa oma kirjasi Kikcstarterista. Se on nopein tapa saada kirja.
Senja
Ps. Lisätietoja Kikcstarter-projektista täällä.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.