5 syytä siihen, että joukkorahoitus on haastavaa, mutta ei mahdotonta

5 syytä siihen, että joukkorahoitus on haastavaa, mutta ei mahdotonta

Fröken Senjan uusi joukkorahoitushanke on toteutunut Kickstarterissa. Toiston yhteydessä korostui se, että suomalainen rahankeräyslaki asettaa erityisiä haasteita kansainvälisten joukkorahoituspalveluiden käytölle, sillä ne kannustavat osallistumiseen ilman vastiketta. Näin ollen kampanjan muotoilussa tulee käyttää erityistä huolellisuutta.

kicksUudella Kickstarter-hankkeella haettiin rahoitusta Senja opettaa sinulle ruotsia -kirjan iPad-versioon myymällä applikaation lisenssejä sekä painettuja kirjoja. Kampanjalla oli vain 2000 euron tavoite, sillä tärkeintä oli osoittaa, että suomalaiset voivat nykylainsäädännön puitteissa toteuttaa hankkeita kansainvälisissä joukkorahoituspalveluissa. Hanke ylitti tavoitteensa saavuttamalla 96 tilaajaa ja 2055 euroa jo 4.12. eli vuorokauden ennen virallista päättymistä.

Joukkorahoitusta lähdettiin uusimaan Aaltoes-kasvuyrittäjyysyhteisön tekemän vetoomuksen johdosta. Asianajotoimisto Borenius Oy toimi hankkeen juridisena neuvonantajana.

Käänteinen ajattelutapa

Kansainväliset joukkorahoitusalustat edustavat uutta taloutta ja ne on yleensä rakennettu perinteisestä kaupankäynnistä poikkeavalla logiikalla. Palvelut kannustavat usein ensin päättämään osallistumissumman ja vasta sen jälkeen valitsemaan vastineen. Palvelut myös kannustavat vastikkeettomaan osallistumiseen.

”Mahdollisuus osallistua rahoitukseen ilman vastiketta on kansainvälisten joukkorahoitusalustojen käytön suurin haaste suomalaisen rahankeräyslain näkökulmasta”, sanoo Samuli Simojoki Asianajotoimisto Borenius Oy:stä.

Uutta kampanjaa rakennettaessa kiinnitettiin erityisesti huomiota viiteen asiaan:

  1. Kaikessa viestinnässä tulee korostaa sitä, että kyseessä on kauppa, jossa tarjotaan rahoitukselle aito vastike.
  2. Kampanjan perusviestin pitää olla tarjottava tuote eikä hankkeen tukeminen.
  3. Kansainvälisillä joukkorahoitusalustoilla ostohinta on joustava. Tässä kampanjassa varmistettiin, että osallistuja sai aina vastikkeen maksamalleen rahalle. Myös toteutustapa, jossa osallistujalla on halutessaan mahdollisuus maksaa enemmän, olisi ollut mahdollinen. Tällöin on kuitenkin varmistettava, ettei kaupankäynti ole vaarassa sekoittua vastikkeettoman rahankeräyksen kanssa.
  4. Mahdollisuus osallistua vastikkeetta poistettiin toteamalla, että mikäli haluaa tilata ainoastaan tuotteen rajoitetun version, voi määritellä ostohinnaksi minimisumman tai valita ”No Reward”.
  5. Rahankeräykseen yhdistettäviä termejä, kuten “tuki”, “lahja” tai “palkinto” ei käytetty kampanjassa.

Kampanja toteutettiin maailman suurimmassa joukkorahoituspalvelussa Kickstarterissa. Kolme vuotta olemassa olleen palvelun välityksellä jaetaan tänä vuonna Yhdysvalloissa enemmän varoja kulttuurille kuin taiderahoitusviranomaisen (National Endownment for the Arts) kautta.

Kysynnän mittausta ja yhteisöllisyyttä

Suomalaislainsäädäntöön räätälöidyn Mesenaatti.me-joukkorahoituspalvelun ensimmäinen pilottihanke on juuri toteutunut menestyksellisesti, toinen vastikään julkistettu ja joulukuussa on tulossa vielä kolme hanketta.

Kasvuhaluisilla suomalaisyrityksillä tulee kuitenkin olla kotimaisen vaihtoehdon lisäksi mahdollisuus hankkia asiakasrahoitusta kansainvälisiltä markkinoilta. Tällöin ulkomaiset joukkorahoituspalvelut tarjoavat moninkertaisen tavoitettavuuden.

“Rahoituksen hankkiminen on haastavaa startup- sekä kasvuyrityksille, varsinkin luovilla aloilla. Joukkorahoitus antaa erinomaisen mahdollisuuden kartoittaa tuotteen kysyntää, luoda yhteisö sen ympärille ja saada projektille näkyvyyttä”, toteaa hankkeen uusimisen puolesta vedonneen Aaltoes-kasvuyrittäjyysyhteisön puheenjohtaja Nils Paajanen.

Aiempi 22.7.-21.8.2012 toteutettu hanke päättyi poliisihallituksen 11.9.2012 antamaan kielteiseen tulkintaan.

Uusi joukkorahoitusprojekti toteutettiin kahden viikon ajan, 21.11.-5.12.2012 osoitteessa http://www.kickstarter.com/projects/senja/senja-teaches-you-swedish-and-finnish-ipad-app. Projektissa haettiin rahoitusta Senja opettaa sinulle ruotsia -kirjan iPad -applikaatiolle sekä kirjan Kindle-versiolle. Tavoitteena oli 2550 dollarin eli 2000 euron summa.

Ennakkotilauksia saatiin 4.12. mennessä 2055 euron edestä, joten maksut peritään osallistujilta Kickstarter-palvelun ehtojen mukaisesti. Mikäli tavoite ei olisi täyttynyt, rahoja ei olisi peritty ennakkotilaajilta eikä tuotteita toimitettu.

Lisätiedot

5 kommenttia artikkeliin ”5 syytä siihen, että joukkorahoitus on haastavaa, mutta ei mahdotonta

    1. Hankkeen toistossa otettiin suomalainen lainsäädäntö huomioon hyvin tarkasti, joten ongelmaa ei pitäisi olla.

Kommentointi on suljettu.